Annons:

Sveriges gyllene guld

I helgen som gick var vi inbjudna på en löjromsresa till Läckö-Kinnekulle med Lidköping och Spiken fiskehamn.
Detta för att se på detta fantastiska hantverk som det ändå är att fiska löjrom, jag var mycket imponerad över just vilket hantverk detta yrke är.

Efter en tågresa till Skövde hämtades vi av en egen inhyrd buss för fortsatt färd mot Lidköping och Edward Hotel.
Väl på plats möttes vi upp av alla inresta kollegor och Ylva från Västsvergies turistråd, vi kastade av bagaget och in i bussen igen för en kort resa till Spikens fiskehamn.
Första stoppet var Restaurang Sjöboden och en härlig lunch bestående av smörstekt abborre serverad med löjromstillbehör av Petter ägaren och son till en av de fiskarna som startade löjromsfisket i Vänern på 60-talet.

Den gamla sjöboden med sitt vasstak har stått på samma plats i Spiken i etthundra år. Under lång tid användes den som isbod. Fiskarna sågade upp stora isblock under vintrarna, som man sedan lagrade i isboden för att använda vid förvaring av fisken under sommaren. På den tiden fanns ju inga kylskåp.
På 1960-talet byggdes en ny iskällare i hamnen. Tekniken hade gått framåt. Nu användes frysar för att göra isen, och kylar att förvara den i. Den gamla iskällaren blev redskapsbod för nät, ryssjor och andra fiskredskap.

Hösten 1984 började förvandlingen. Jag övertog redskapsboden efter min far, och Café Sjöboden öppnade den 15 juni 1985. Senare byggdes det om till en fullgod restaurang uppmärksammade av White Guide.
Efter den delikata lunchen så åkte halva gänget ut på sjön för att se på den vackra omgivningen medan den andra gruppen gick till Ullis Fiskdelikatesser för att lära sig om löjromshantverket.
Detta imponerade stort på mig att det var ett sånt genomgående hantverk, allt och då menar jag allt görs för hand.
Allt från att rensa fisken till att portionera upp löjrommen i sina burkar/hinkar.
Vi fick vara med och klämma ut siklöjan på rom innan man vispar och sköljer den tre till fyra gånger, sedan saltar man innan man skedar upp den i sina burkar.
All löjrom är fryst innan den går iväg på försäljning, man fiskar bara i två månader och löjrommen håller bara i fem dagar.
Så gå aldrig på affärer som skriver färsk löjrom, som sagt den är alltid fryst.
Efter den lärorika stunden åkte vi ut på sjön där vi såg Läckö slott, vackra vänern och havsörnar.
Tillbaka i hamn så bjöd Ullis på fika med hembakt och förärade oss med lite gåvor att ta med hem där det bla var med färsk löjrom.
Färd mot hotellet för lite dusch och klädbyte, jag och Raphael hann med att avnjuta en flaska Bollinger RD 1996 innan det var samling i baren för mera champagne före middagen.
Middagen som här serverades på Pirum Restaurang också den ägd och serverad av Petter från Sjöboden.
Här fick vi en amuse med löjrom, puré och mandelpotatischips före en löjromstapas bestående av löjromssill, löjromstoast och en kallrökt lax/löjromsterrinne till huvudrätt en gösfilé serverad med färskpotatis samt löjromshollandaise.
Middagen avslutades med en chokladmousse med äpple, kinuski rondell och bär.
Vilken makalös middag, allt perfekt serverad med både av Petter utvalda viner samt matchad av utvalda öl och snapsar från Qvänum Mat & Malt.
Här blev jag mäkta imponerad av den otroligt höga kvalitén på öl och snaps, dessa kommer jag lägga upp som veckans tips framöver.
Men den öl som satte sig mest var
Jonsson Ale
SB# 89480, Pris: 38,50:-
En härligt avrundad ale med inslag av honung, beska, maltighet och florala toner. I eftersmaken hittar jag också apelsincitrus samt vanilj.
Beställ, kan vara en av de mest perfekta juldryckerna i år.
Efter middagen så satt vi kvar en stund innan vi begav oss mot Lidköping stadt och Harrys pub, där de hade starka fem olika champagner i baren.
Dagen efter på väg hem stannade vi till kort på Rörstrands museum som var ett fascinerande besök och verkligen värt ett besök.
Tack till alla inblandade och ett speciellt tack till Läckö-Kinnekulle och Ylva som arrangerade denna perfekta resa.

Med på resan:

Fredrik Schelin Frilansande journalist och digital på Fredrik Schelin – Njutbart/Allt om Mat & Lyxbloggaren/Din Vinguide
Foto:

Helena Ljunggren
Michael Krantz – Kokaihop.se
Grace Fitzgerald – Culinary Academy of Sweden

Platser och ställen vi besökte:

Annons:

Här finns mer att läsa om